Islamic Widget

Selasa, 2 Mac 2010

Berehat Sambil Berfikir...

hari nie aku terbaca satu artikal menarik..so nak kongsi dengan anda semua..(^_^)


Allah Telah berfirman yang bermaksud :

"RAAB kami ialah yang telah memberikan segala sesuatu bentuk kejadiannya, kemudian memeberinya petunjuk."

Allah menciptakan sesuatu mempunyai tujuan-tujuan tertentu dan bukan sia-sia. tetapi di balik ciptaanNya itu pasti mendapat manfaat yang besar , termasuk pula hal-hal yang dilihat remeh dan kecil di mata manusia.

memperhatikan Kehidupan Semut........

smbil beristirehat, anda boleh memperhatikan dunia semut sebagai salah satu ciptaan Allah di bumi dan hidup bersama manusia serta memberi manfaat yang besar kepada mereka. haiwan-haiwan kecil di pohon Manna yang lazim disebut "kutu pepohon", yang biasa kita lihat di daun pokok-pokok yang lain,selalu mendapat perhatian khusus dari semut.

pada Awal musim Semi, pasukan semut dikirim untuk menghimpun telur haiwan-haiwan kecil di pohon Manna, lalu meletakkannya di Wilayah kekuasaan mereka. di situ juga mereka meletakkan telu-telur mereka. jadi di samping memerhatikan telurnya sendiri, semut-semut itu juga menjaga telur haiwan Manna. bila telur telah menetas dan keluar haiwan-haiwan kecil, mereka memberinya makan dan memuliakannya. tidak seberapa lama, pohon Manna boleh diperas dan akan mengeluarkan cairan manis seperti madu kerana haiwan-haiwan kecil itu. jadi semut-semut tersebut menguruskan haiwan-haiwan kecil pada pohon Manna sehingga dapat menghasilkan cairan manis.... =)

*
*
*
seorang ilmuan pernah melihat sepetak tanah seluas lima kali tiga langkah di sebuah hutan, yang sudah ditumbuhi padi dengan ketinggian enam sentimeter. dia benar-benar merasa takjub dengan pemandangan di depannya. tentu ada seseorang yang mempuyai kepentingan dengan sepetak tanah itu. dia semakin merasa panasaran, kerana tanah itu terlihat subur, tidak ada tanaman lain selain padi dan rerumput. tentunya padi ini tidak tumbuh dengan sendirinya. setelah diperhatikan ternyata di sana ada sekumpulan semut yang datang dan pergi dari kawasan tanah itu. ilmuan itu terus memerhatikan apa yang dilakukan oleh semut-semut itu. tidak berapa lama ia sudah mendapat stu kesimpulan bahawa semut-semut itulah yang menanam padi tersebut. sekelompok semut ada yang bertugas mengolah tanah, sebahagian lain membersihkan tanaman-tanaman yang mengganggu.

bila tumbuh rumput-rumput asing, maka sekawan semut memusnahkannya kemudian membuangnya jauh dari kawasan tanaman. pohon padi terus tumbuh..hinggalah bijinya menjadi tua. tiba saat matang. sekumpulan semut menaiki batang padi dan menjatuhkan bijinya ke tanah, sekumpulan lain bertugas mengangkutnya ke lubang.

*
*
*
Begitulah semut-semut hidup dalam suatu rumahtangga =))....SEMUA INI MERUPAKAN HIDAYAH DARI ALLAH...........ALLAHU AKHBAR...SUBAHANALLAH...

Tiada ulasan: