Islamic Widget

Sabtu, 30 Jun 2012

Zaman itu...ana rindu...

Bismillahirrahmanirrahim..Assalammualaikum...Biar aku mulakan kalam ini dengan menyebut asma' Allah Yang Maha Mulia. Subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar. Segala puji dan puja hanya layak untukNya. Selawat dan salam untuk Rasulullah SAW.


Zaman kanak-kanak, boleh dikatakan semua orang akan mengakui zaman itulah yang paling gembira. Tidak pernah berasa runsing untuk memikir masalah kerana semua bagi kanak-kanak adalah permain
an. Senyum sentiasa sahaja terukir di bibir, kerana sucinya seorang kanak-kanak itu. Terlukis indah di wajah mereka.




Kita sekarang? Wajah suci berseri kerana iman sepertinya susah sekali ditemui. Ya, terlalu kotornya kita dengan dosa dan maksiat. Astagfirullahal'azim.

Ana rindu zaman suci itu. Ana rindu zaman kanak-kanakku.

Kerana kita hidup di era globalisasi, kerana itulah kita perlu mempunyai kehidupan yang global juga lagaknya. H
uh! Global itu bermaksud baratkah kalian? Aku kecewa melihat saudara Islam sendiri. Kehidupan sosial kita terlalu banyak terpengaruh dengan barat. haih~

Astagfirullahal'azim, astagfirullahal'azim, astagfirullahal'azim..

Wahai Solehah yang kanak-kanak dahulu, ana rindu kamu. Kamu masih suci ketika itu. Tidak terpalit dosa nafsu. Suci, ana rindu itu.

Cooppp....Mengapa ana tuliskan semua ini? Kerana ana mahu kita semua mencari semula yang suci. Suci itu bukan milik dahulu, tetapi sentiasa.

Ana pernah melalui zaman awal remaja yang melalaikan, terlalu lemah kepada nafsu. Ketika itu iman terlalu sedikit. Astagfirullahal'azim. Cukuplah tempoh itu cuma, ana tidak mahu mengulang kembali.

Tetapi ana tidaklah terlalu membenci zaman itu, kerana jika tiada ana yang dahulu tiadalah ana yang sekarang. Satu ayat yang ana selalu terapkan dalam diri ialah 'mistake happens is for us to learn from it and try our best not to repeat it'. Kita tidak akan belajar sesuatu jika kita tidak melakukan salah terlebih dahulu, ana yakin begitu.

Ana yang dahulu sudah ana jadikan kisah silam. Biarlah ia menjadi salah satu persinggahan dalam perjalanan hidupku. Ana, adalah ana yang hari ini. Ana hidup kerana Allah ta'ala untuk hari esok. Perjalanan hidupku masih banyak perhentiannya. Pasti, tidak semuanya indah. Tetapi ana yakin ada sesuatu yang boleh dipelajari darinya. InsyaAllah. :) 

:::::bertambah lagi usiaku:::::

Khamis, 28 Jun 2012

Persahabatan adalah GURU


                                                           




 Kita BERKENALAN secara tak sengaja, adalah PERANCANGAN ALLAH.

;;Kita BERKAWAN begitu lama bertahan pun, ALLAH yang RANCANG.

::Kita dikurniakan RASA SUKA antara satu sama lain juga, ALLAH yang BERI.

::Kita masih BERSAMA walau banyak dugaan menimpa, ALLAH yang ATURKAN.
::Kita dikurniakan KESEDARAN dan KEINSAFAN juga kerana, ALLAH SAYANG    PADA KITA.
::Kita BERJAUHAN untuk mencapai REDHA-NYA juga, DIA yang RANCANG.
::Kita BERDOA untuk KEBAHAGIAAN masing2 juga, ALLAH yang DETIKKAN dalam hati kita.




Bismillahhirahmanirrahim...dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. Assalammualaikum w.b.t.. Syukur kehadrat Allah Tuhan seru sekalian alam.. yang menghidupkanku dengan nikmat iman dan islam.. selawat dan salam buat kekasih yang amat kurindui Muhammad s.a.w..ahli keluarga Baginda,dan para sahabat... Alhamdulillah ya Allah atas kurniaanMu memberikan hambaMu ini sekali lagi kesempatan utk mencoretkan sesuatu diruangan ini setelah lama menyepi..





Bukan sepi sebarang sepi..namun sepiku bermakna...biarlah Allah sahaja yang mengetahui segalaNya...sekali lagi jari jemari ini menari2 di atas keybord sambil telinga didendangkan dengan alunan selawat...Allah sepi sungguh malam ini.. walaupun langit disinari dengan cahaya bulan dan dihiasi dengan jutaan bintang namun ku tetap terasa sepi...namun binkisanku kali ini bukan utk ku membicarakan soal sepi.. namun untukku menukilkan kisah kehidupan yang pernuh dengan pengajaran.. bukan sekadar cerita biasa.. namun cerita hati J





Belum pernah ana rasakan nilai keihlasan yang sebenar.. ye mmg org kata ikhlas tidak boleh dilihat..namun ikhlas itu boleh kita rasai kan...ukhuwah yang terjalin mengajar ana ttg makna ikhlas.. ikhlas yang macamana?? lkhlas yang sebenarnya dari hati..bila ana susah, sahabat2 dtg membantu tanpa dipinta setia setiap masa disisi..tanpa mengharapkan balasan, tanpa mengharapkan pujian sentiasa membantu dengan senyuman manis sentiasa dipipi..tidak pernah merungut “aku penat” tidakk.. tidak pernah ana dengar dari bibir mereka...tulus hati memberikan apa yang mereka rasakan sahabat2nya perlukan..kagum ku pada ketulusan hatimu teman2ku... saat kita bertemu..kita boleh tertawa bersama dan boleh juga mengalirkan air mata bersama...


Pernah juga dalam persahabatan ana ini diuji dengan pelbagai ujian dan dugaan..kami pernah terasa hati disebabkan salah faham..mungkin tidak sengaja melukakan hati sahabat yang lain tanpa niat..tetapi ianya mengajar kami erti kesabaran..kesabaran dalam menjaga hati insan lain..mendidik dri kami juga untuk lebih berhati2 tatkala bertindak agar tidak ada yang terluka..ia menguatkan lagi ikatan antara kami... setiap insan melakukan kesilapan..sahabat2ku tidak ego..semua sedia untuk meminta maaf dan memberi maaf kerana itulah ana sayang kepada mereka.



. “aku menyayangi sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah sahabat yang seiring denganku dan menjaga nama baikku. Kuhulur tangan kepada sahabat untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang. Semakin ramai sahabat, akau semakin percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka dan duka. Jika aku dapat aku akan setia padanya” . (Imam Syafie)












Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya...
Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa...
Semalam dan hari ini
Tak kan ada yang sama
Hanya kenangan



Kepulanganku ke desa halaman setelah 3 tahun megembara ke negeri orang untuk menuntut ilmu.. entah kenapa 3 tahun bagiku bukanlah suatu tempoh yang lama..terasa baru sebentar disana..kini aku telah kembali semula disini.. 3 tahun di Universiti Utara Malaysia memberikan seribu satu kisah buatku.. untuk aku mengetahui makna sebenar kehidupan.. ye aku bangga kerana aku ditakdirkan Allah untuk berada di universiti tersebut.. walaupun orang kata universiti tu dalam hutan sekalipun xpelah.. bagiku aku sangat2 bersyukur kerana jauh dari kesesakan dunia yang mungkin melalaikanku yang sememangnya lemah dengan godaan dan sering terleka ini..jika hendak diceritakan satu persatu ana rasa mmg takkan habis cerita ana.. kerana terlalu banyak kenagan yang inigin ana kongsikan..


Ana Siti Solehah Binti Samsudin.. seorang insan yang tidak mempunyai apa-apa..seorang insan biasa yang dikurniakan sahabat2 yang luar biasa..kenapa ana katakan begitu sebab ternyata persahabatan di sini bukan sekadar persahabatan biasa tp bagai sebuah keluarga..sahabat disini banyak mengajar ana ttg nilai seorang hamba...



Cinta dan persahabatan
Tidak dinafikan lumrah manusia ingin mencintai dan dicintai.. persahabatan ini juga mengajar ana ttg erti cinta..bagaimana kita ingin menyalurkan cinta yang sebaiknya agar tidak tersasar dari landasannya.. mengajar ana ttg erti kematangan.. ye tidak semua yang kita impikan akan menjadi milik kita..kita kena yakin setiap apa yang Allah berikan kepada kita itulah yang terbaik..namun cinta sejati hanyalah untuk Allah Yang Maha Esa.. tidak sepatutnya kita melupakan kepada yang memberikan cinta itu ( Allah S.W.T)..persahabatan ini juga menguatkan cintaku pada Rabbul Izzati..terima kasih CINTA...


Bulan, Bintang, Matahari, Pelangi, Awan, Langit, Mutiara, Cahaya.. hehe kisah kami yang akan sentiasa segar diingatan.. J J



Setiap ruang kehidupanku bersama sahabatku benar2 mengajarku ttg kehidupan yang penuh dengan ranjau.. jika tiada sahabat disisi seperti mereka semua, tidak tahulah dimanakah ana kala ini..siapa diriku.. benarlah jika kita berkawan dengan si penjual minyak wangi pasti kita juga akan mendapat wangiannya..




“Jadikah Rabithah pengikatnya, jadikan doa ekspresi rindu antara kita”
**** Ya Allah Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihiMu, Betemu untuk mematuhi perintahMu, Bersatu memikul beban dakwahMu.. Maka eratkanlah ikatannya, kekalkanlah kemesraan hati-hati ini dan tunjukkanlah kepada hati-hati ini akan jalanMu.




                    “Hilang dimata insyaAllah dihati tidak akan pernah kulupakan”


memetik kata2 dari sahabat2ku :

Teman terbaik adalah yang saling menerima kerana ALLAH,
Saling membantu mendekati ALLAH,
Saling melindungi, merindui , mendoakan di dunia dan akhirat.
alangkah indahnya kita saling mencintai kerana ALLAH,
itulah sekukuh-kukuh ikatan

Kenangan itu kadang kala
Teramat pahit untuk diredah,
Tetapi ia terlalu manis untuk dikenang.
Hidup tak selalunya indah
Tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.
Masa depan yang cerah berdasarkan pada
Masa lalu yang telah dilupakan.


 ~insyaAllah,,,kte jmpa lagi di lain masa & ketika...♥♥♥


Rabu, 9 Mei 2012

mari meraih Cinta Allah :)

Assalammualaikum..salam mahabbah..salam kasih sayang buat semua pembaca dalam diam yg sentiasa mengikuti perkembngan..maaf sekali lagi ana pohon atas ketidak konsistennyeer ana menulis blog ni...bukan kerana apa..dibizikan dengan perkara2 lain..kerana ada tgungjawab yg perlu diutamakan... mohon kemaafan.. harap sudi utk terus membaca dan mengambil manfaat darinya :).... ramai org sibuk nk cari cinta manusia (ana jugak).. tp cinta Allah dah kita raih sepenuhnya belum..jom2..kita cuba langkah nie :)








 
marilah sama2 kita dekatkan diri kita dengan pencipta yg Esa.. yg selalu memberi dan xpernah meminta...Cinta Allah cinta sejati,,cinta Suci yg Kekal Abadi (^_^)

Ahad, 1 April 2012

Kerapkan diri mengingati mati

GAMBARAN WAJAH MALAIKAT MAUT UNTUK PENGGEMAR MAKSIAT

Nabi Allah Ibrahim a.s. pernah mminta malaikat maut mnunjukkan wajahnya ketika saat mencabut nyawa seorang pemaksiat. awalnya malaikat maut mnolak kerana khuatir nabi Allah Ibrahim a.s. tidak sanggup untuk melihat namun nabi Allah Ibrahim a.s. menegaskan bahawa dia sanggup.

lalu malaikat maut menampakkan jelmaannya.. ia hadir sebagai makhluk yg brkulit hitam legam, berambut lurus tegak, berbau busuk dan mengenakan pakaian serba hitam. dari mulut dan hidungnya keluar jilatan api.

melihat pemandangan itu nabi Allah Ibrahim a.s. jatuh pengsan. setelah ia sedar semula dan malaikat maut kembali kepada bentuk yg asal.. nabi Allah Ibrahim a.s. berkata:

"wahai malaikat maut, bila seseorang yg menderhaka melihat wajahmu pada saat kematiaannya, nscaya itu sudah cukup menjadi hukumannya."

- itu baru melihat malaikat maut, belum lagi saat nyawamu direntap bagaikan satu persatu dari urat saraf, jiwamu dan sehinggakan tidak berkecuali setiap dari tubuhmu akan merasai kesakitan yg tidak terhingga hingga tidak mampu engkau bertenanga untuk menjerit kesakitan.. nah, sama2 kita fikirkan. kerapkan mengingati mati kerana ia sesuatu yg pasti ,Bahagia itu satu pilihan. :)

Isnin, 19 Mac 2012

kerana aku HAWA

Jujur, aku tidak sepenuhnya mengerti.

Hawa itu kadang keliru. Mahu terus membisu, bimbang disalahtafsir. Mahu berlaku jujur, terpalit segan. Mahu menutur kata, bimbang hati dicemari.

Hawa itu kadang cemburu. Melihat yang lain mendapat itu ini tika dirinya diketerbatasan mampu.

Hawa itu kadang buntu. Mahu diceritakan, dia juga tidak tahu apa puncanya.

Itu kisah Hawa. Mungkin kisah itu tidak bisa menyentuh hati seorang Adam, tapi jika dia Hawa, jiwanya pasti meruntun sayu mendengarnya.

Aneh bukan? Ya, kerna Hawa itu sifatnya aneh.

Lalu, harus bagaimakah?

Pasti, aku juga tidak punya jawapan untuk itu.

Hawa. Hatinya sangat rapuh. Jiwanya sangat sensitif. Matanya mudah saja berkaca. Kata mereka itu tanda lemah. Tapi aku bilang itu fitrah.

Bukan mereka mahu mengundang simpati, tapi cukup untuk meluahkan rasa di hati. Jangan sesekali terjemahkan itu sebagai kekalahan. Tidak sama sekali! Itulah sebenarnya punca kekuatan dalam ketahanan mereka.

Adam, aku khabarkan bukan untuk minta engkau mengerti, kerana aku; Hawa, juga tidak pernah mengerti.

Cukuplah agar engkau tahu. Moga engkau tidak mudah mengusik hatinya. Hati yang punya sarat perasaan. Perasaan yang kadang menjerat dirinya dalam silap menterjemah erti di sebalik kata seorang Adam, dalam silap mentafsir maksud di sebalik tingkah seorang Adam.

Berhentilah. Supaya mereka tidak kepenatan berjuang seorangan jika engkau turut sama berjuang.

Harungilah sujudmu ketepian Redha-Nya. Kirimkanlah untaian kata indah lewat doamu. Moga Hawa itu terus kuat!

Aku pernah jadi perempuan.
Aku pernah jadi gadis.
Aku pernah jadi wanita.
Kini, biar aku jadi muslimah.

(^_^)

Khamis, 15 Mac 2012

Tarbiyah is in the air


Assalammualaikum...salam mahbbbah.. salam kerinduan buat semua.. selawat dan salam buat Junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W kekasih yg amat kurindui..maaf buat teman2.. sekali lagi ana mohon maaf sebab lama membiarkan blog nie tnpa pengisiannya... sedang mentarbiyah hati nie.. moga Allah berikan ketenangan.. :) "tak semua yang kita inginkan kita akan dapat..." benar kn...



jom2..teruskan membaca....Takdir terbahagi kepada 2 iaitu
  1. Allah tetapkan dengan kehendakNya (rezeki, ajal)
  2. Allah tetapkan dengan ilmuNya yang Maha Luas (amalan, akhir hidup)

Segala rezeki yang kita dapat kat dunia ini Allah tentukan dengan kehendaknya, termasuk kita dapat penajaan ke oversea, kita makan apa hari ni, kita kahwin dengan siapa nanti, semua itu telah ditetapkan dengan kehendakNya.

Tetapi, ada dua perkara yang Allah tetapkan bukan dengan kehendakNya iaitu amalan kita di dunia, dan pengakhiran hidup kita sama ada syurga atau neraka. Contohnya, jika kita tak study untuk exam, itu bukan Allah dah tetapkan, tetapi sebaliknya pilihan kita. Allah cuma menulisnya dengan ilmuNya yang Maha Luas bahawa ‘si polan ini tak study untuk exam‘ kerana Dia tahu kita akan berbuat demikian. Maka, jika kita berbuat dosa, itu bukannya kehendak Allah, tetapi atas pilihan kita sendiri dan akhir hidup kita (syurga/ neraka) juga berdasarkan pilihan kita juga bukan?

Tetapi, Dia tidak pernah zalim.

“Maka, Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan kataqwaan, sungguh beruntung orang yang menyucikan (jiwa itu), dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.”

(as-syams 91:8~10)

Sesungguhnya, Dia akan mengilhamkan kepada kita jalan kejahatan dan juga jalan ketaqwaan, tetapi kita yang memilihnya.

Jadi, apa kaitan takdir dengan tarbiyah?

Semua tarbiyah yang datang pada kita itu adalah ditentukan oleh Allah, kerana Dia tidak akan menghukum seorang yang tidak pernah tahu melainkan telah diberitahu. Samalah juga dengan kaum terdahulu, mereka telah didatangkan nabi/rasul untuk memimpin mereka, mengajak kepada kebaikan, tetapi ada di antara meraka yang beriman dan ada juga yang memilih untuk menolak kebenaran. Maka, setelah didakwah habis-habisan oleh utusan Allah, mereka masih menolak, natijahnya adalah azab dari langit!

Ketahuilah bahawa, ‘tarbiyah is in the air’, bagi mereka yang sedang mencari atau masih mencari teruskan berdoa, supaya Allah menunjukkannya pada kita, dan supaya hati kita dicondongkan ke arah jalan ke syurga.

Mereka yang sedang melakukan amalan ahli syurga yang banyak, jangan pernah merasa cukup dan jangan pernah merasa yakin akan dapat ke syurga sebaliknya teruskan beramal keranaNya.

Mereka yang sedang melakukan dosa, jangan putus asa dengan rahmat Allah, carilah hidayah Allah itu, cari sampai mati, kerana Dia tidak pernah zalim.

Tarbiyah is in the air, terpulang kepada kita, untuk memeluknya erat, atau membiarkan ia berlalu pergi begitu sahaja. :)

Rabu, 22 Februari 2012

permulaan dan pengakhiran


Bismillah...Assalammualaikum...salam mahabbah..salam kasih sayang buat semua...selawat dan salam buat junjungan mulia..insan terpilih..Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga dan para sahabat Baginda...ya Allah syukur atas segala nikmat pemberiaanMu yg tidak terhingga meskipun hamba selalu alpa namun Engkau tetap memberikan yg sebaiknya buat hamba-hambaMu ini...

terasa lama sangat dah tak menulis..rasa rindu nak mencoret sesuatu bingkisan buat semua walaupun hakikatnya dalam kotak fikiran masih ternanti2kn isi yg sebaiknya dicoretkan dekat sini...huhuhu..ya Allah berikan ku ilham....

wink3... tetiba ilham muncul...Alhamdulillah moga sedikit perkongsian bermanfaat buat semua...merujuk tajuk kat atas tu...cewahhh..ayat skema ana muncul disitu..hehehe...xdelah sbnarnya ana nak kongsiakan tentang azam...tapi tajuk kat atas tu knp plak permulaan n pengakhiran ek??? nak tau knp??...okeyy2..sat..teruskn membaca..........

sbbnya kn sekarang nie permulaan sem..dan sekaligus merangkap sem terakhir ana kat u nie...huhuhu..tetibe terasa sedih...mmglah best bila nk habis tapi sedih sbb nnti nak tinggalkan kawan2...mmg still dapat cntac tapi tetap tak sama rasenya....time belajar nielah kita dapat buat itu n ini sesama tp bila dah hbis nnti cmfm buat hal masing2.... :(

tapi itulah perjalanan..sunatullah yg bermula pasti berakhir......okeyyy kembali kepada tujuan asal.... :).. emm sambung tadi ttg azam..biaselah awal2 sem nie mesti masing2 tetapkan azam kn...nak belajar sungguh2..nak dapatkan keputusan yg baik utk exam...nak tingkatkan pointer..byk lagi la kn??...samalah macam ana..ana pun ada tetapkan azam..@ matlamat..

kebetulan..sekarang nie ana tgh menelaah buku "fanzuru" karya Hilal Asyraf..ana sangat suka buku2 dia.. best2..penulisan yg bersahaja n menusuk dalam jiwa...sambil2 menyelak tu adlah ana terbaca ttg angan-angan...humm sape kat sini suka berangan.??? angkat tangan.. saya la tu ..hihihi....sebenarnya x salah kita berangan..kerana dengan angan-angan akan muncul cita-cita, dari cita-cita muncul perancangan, dari perncangan akan hadirnya usaha dan dari usaha barulah adanya natijah..hah..nampak jelas kn....

orang akan memandang angan2 tu sbg satu yg buruk apabila angan 2 tu sesuatu yg nampak seperti tak releven...tapi kalau releven dan anda rasa anda mampu melakukannya.so ape tunggu lagi..bergeraklah kn... "yg bulat takkn datang begolek n yg pipih pulak xkn datang melayang..." jadi kalau kita nak kn sesutu itu menjadi kenyataan kenalah berusaha semampu yg mungkin..n cuba dengan kudrat kita yg Allah pinjamkn nie.. terus n terus mencuba.. insyaAllah...humm rasenya xda apae lagi yg ana nk tuliskan..semoga dengan perkongsian yg sedikit nie dapat menyuntik semangat kita semua utk terus berusaha mencuba sebaik mungkin... :)

belum cuba..belum tau.. "Allah akan tetap membantu kita walaupun orang lain menyisih"




"berdoalah kamu kepada-Ku nescaya akan Aku perkenankan "
(Al- Ghafir 40: 60)

Selasa, 7 Februari 2012

kalau bukan..tetap bukan...


Bismillah...Assalammualaikum.... sedikit perkongsian didalam pengembaraan ilmu...
Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa..kecewa sekali sesuatu yg luput dari genggaman,keinginan yg tidak tercapai dan kenyataan yg tidak sesuai dengan harapan..

Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa kita,masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran..masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu dan majlis-majlis zikir yg akan memberikan ketenteraman jiwa..

Hidup ini ibarat belantara..tempat kita mengejar pelbagai keinginan dan impian.. dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak ,mempunyai keinginan..tetapi bukan semua yg kita inginkan itu dapat dicapai..sesungguhnya tidak mudah menyedari bahawa apa yg bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi..banyak orang yg tidak sedar bahawa hidup ini tidak punya satu hukum: harus berjaya,harus bahagia atau harus-harus yg lain..

Betapa banyak orang yg berjaya tetapi lupa bahawa hakikatnya semua itu pemberian Allah s.w.t sehingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenangnya..begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan betul..padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yg memang bukan hak kita..padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yg memang bukan hak kita..

Apa yg memang menjadi milik kita di dunia,samada rezeki,jawatan atau kedudukan,pasti Allah akan berikan..tetapi apa yg memang bukan milik kita,kita tidak akan mampu miliki,walaupun ia nyaris menghampiri kita atau meskipun kita bermati-matian berusaha mendapatkannya..

"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya..Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah..(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu,dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu..Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri."
{Surah Al-Hadid Ayat: 22-23}


Maka sudahlah,jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!
Wallahu a'lam~
InsyaAllah...

Khamis, 2 Februari 2012

Sejarah akan berulang??

Bismillah..Assalammualaikum...salam mahabbah..salam kasih sayang buat teman2 maya @pun pengikut setia blog ana.. moga Allah rahmati kehidupan kita semua.. selawat dan salam buat junjungan besar yg amat2 ana rindui Muhammad bin Abdullah...ahli keluarga dan sahabat Baginda...Subahanallah, Alhamdulillah, Allahhu Akhbar... masih dihidupakan dengan iman dan islam..nikmat yang amat besar yang akan membawa seseorang hamba menemui CintaNya
yg sebenar2...

Allah..ana sebenarnya tak tahu nak coretkan ape.. (^_^)..tp sekadar mengikut gerakan jari-jemari di keybord sambil menunggu fikiran membuahkan idea utk ana menulis..moga2 terlintas idea yg bermanfaat yg boleh dikongsikan buat semua..hehehe ... boleh lak camtu ek... utk pgtahuan sahabt2 semua..bagi setiap post yg ana update ana akan tulis tajuknya last sekali bila ana habis je menulis...bg tajuk best2..biaselah org biasanyaa akan baca bila tgk tajuknya menarikkan..itulah cara nk pikat pembaca yg perlu diutamakan bg seorg penulis..betul x?? walaupun ana bukanlah penulis yg hebat.. tp ana tahulah jugak serba sedikit berkaitan penulisan yg baik..

humm duk2 menulis nie..ana nk kongsikanlah sikit..sebelum tu ana nak tnyalah dulu..bila sebut ttg sejarah kn apa yg terlintas di benak fikiran sahabat2 semua??/..hehe..mesti jawapnnyer bosan...mengantuk..citer lama...mesti ramai yg x suka subjek sejarah kn?? hehe ana la 2... (^_^).. tapi mase fm4 la..masuk fm 6 terus suka tau... :).. okey sebenarnya bukan nk citer ttg subjek ssejarah..tapi berkaitan sejarah...


hahh...selama nie kite sedar tak..sebenarnyakn SEJARAH la yg akan tentukan mase depan kita...kenapa ana ckp cmtu..nk tau???..mehh sambung baca lagi..sebabnya sejarah merupan satu kehidupan yg sangat pnjang dan akan berulang-ulang kn..ana suka memrhatikan gelagat masyarakat mase kini...tak payah tgk jauh la..kita tgk je fesyen2 anak muda sekarang..nampak tak?? seolah2 nk kembali ke zaman dulu kan.. pakai baju kurung kain cotton ( agak jarang la bila dipakai tu)..bukan ke i2 fesyen zaman nenek moyang kita dulu.. tapi cuma sekarang berbezanya dari segi kemodenannya je.. tapi asasnya ttp sama...bukan tu je..sekarang tgk lelaki bercinta n berkahwin dgn sesama jenis..ish2..bukan ke i2 sama kisahnya dgn kaum Nabi Luth yg pernah berlaku sebelum masihi lagi... Astaghfirullah... kalau nk dibongkarkan banyak lagi.... sangat sedihh....


sejarah...?? entahlah knp agaknya sejak akhir2 nie hati kecil ana sering je bertnya.. " knp?? apa yg akan terjadi "...sejarah akan berulang ker??? persoalan yg kita sendiri perlu mencari jawapannyer...tak mustahil suatu mase nanti kita kan jadi sebahagian daripada sejarah itu sendiri...




bercakap ttg sejarah nie akan timbulkan kebimbangan dalam diri ana.. tapi dalam masa yg same .. semngat utk memperjuangkan Islam jugak kmbali berkobar...walaupun bukanlah seperti Mujahidah yg hebat namun akan ana cuba membantu sekadar kemampuan..InsyaAllah...tapi untuk kuatkan semangat tu bukan perkara yg mudah kita kenalah selalu muhasabah diri... janganlah kita sekadar menjadi penonton tnpa menyumbangkan apa2 utk islam.. sama2 koreksi diri..

Ayuh sahabat2..Islam sekarang sedang ditindas..xde mase utk bersenang- lenang.. !!!

"dan demi sesungguhnya! Kami (telah binasakan bandar itu dan telah) tinggalkan bekas-bekasnya sebgai satu tanda (yang mendatangkan iktibar) bagi orang-orang yang mahu memahaminya "

oklah semua ana mintak diri dulu..jumpa lagi d penulisan yg akan datang..kutip apa yg baik sahaja yer.. (^_^)..moga bermanfaat..Assalammualaikum...