Islamic Widget

Khamis, 19 Ogos 2010

Redha Allah @ redha manusia??


Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Dalam sebuah riwayat diceritakan, pada suatu hari, Lukman Al Hakim mengajak anaknya ke pasar dengan seekor unta. Lukman berada di atas unta,sedangkan anaknya menarik
unta itu. Di pertengahan jalan, mereka bertemu beberapa orang yang lalu. Orang2 itu mengatakan," Kejam betul org tua itu,dia yang menaiki unta,anaknya disuruh menarik unta."

Oleh kerana itu, Lukman menyuruh anaknya menaiki sekali ke atas unta. Tetapi,di tengah jalan ada beberapa orang yang lalu berkata pula,"Dua org naik satu unta?? Tambahlah seorang lagi jadi 3 orang."dengan nada yang sinis.

Mendengar cemuhan itu, Lukman turun menarik unta dan membiarkan anaknya di atas unta.
Sekali lagi,orang2 yang lalu mengkritik, "Anak kurang ajar! orang tua dijadikan hamba." Akhirnya, beliau menyuruh sang anak turun. Namun,masih lagi mereka mencela, "Bodoh sungguh, unta ada tapi tak dinaiki malah dipimpin pula.

Begitulah keadaannya hingga akhirnya mereka pun sampai ke pasar. Sebenarnya Lukman Al Hakim ingin memberi pelajaran pada anaknya mengenai orang yang selalu melihat pandangan orang lain. Begitulah keadaannya,walau apa pun yang kita buat tidak akan dapat memuaskan hati semua orang.
Dalam beramal juga begitulah keaadaannya. Ada orang yg beramal suka kalau dilihat dan diperhatikan orang. Padahal belum tentu dia selamat dari celaan orang.

Jika seseorang itu dalam bramal masih ada keinginan untuk senang dilihat oleh orang lain,maka hal itu adalah tanda sebenarnya dia tidak ada kesungguhan dalam menghamba
pada Allah Ta'ala. Kesungguhan dalam menghamba adalah untuk mencari redha Allah Ta'ala,bukan redha manusia. Jikalau orang itu memang ada kesungguhan dalam menghamba pd Allah,pasti dia merasa tidak suka dilihat orang lain kerana bimbang niatnya berubah dan dia sedar hanya Allah Ta'ala yang berhak melihat bukan untuk ipertonton orang lain.

Ada orang pula,dalam berbuat baik ibarat hangat2 tahi ayam saja. Awal2 saja semangat tapi mudah luntur apatah lagi jika dikritik orang lain. Kalau pergi ke masjid risau dikatakan berlagak baik. Kalau nak tegur kesalahan orang bimbang dibalas balik, "alah kau pun buat dosa juga". Kalau cuba beramal sunnah Nabi cthnya berjanggut dan
serban nanti orang kata kuno pula.

Ada juga yang suka mengikut pandangan orang lain walaupun dia tahu perbuatan itu tidak disukai Allah. Kalau tak ambil tahu gosip artis nanti orang kata tak up to date. Kalau pakai tudung labuh atau baju longgar nampak gemuk pula maka bertukarlah ke pakaian yang ketat dan singkat. Begitulah akhirnya pandangan Allah diabaikan
pandangan manusia diutamakan. Hidup pun tidak akan pernah tenang kerana setiap masa cuba memenuhi pandangan orang lain yang tak pernah puas.


Menurut Harts bin Asad Al Muhasibi,tanda2 orang yg ikhlas kepada Allah adalah dia tidak menghiraukan penilaian org padanya asalkan hubungannya dengan Allah tetap terpelihara. Tidak ada yang tahu kebaikannya walau sekecil debu dan tidak takut jika ada orang tahu keburukannya.

Menurut Syeikh Ibnu Athoillah,'Barangsiapa mengenal Allah Yang Haq,pastilah dia dapat melihatNya dalam setiap sesuatu. Dan barangsiapa yang fana dgn Allah,maka samarlah dia dari segala sesuatu. Dan barangsiapa cinta pada Allah maka dia tidak akan mengutamakn sesuatu ke atasnya.'

Beruntunglah orang2 yang mengenal (makrifat) pada Allah Ta'ala. Dia tahu Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui segalanya. Jadi dalam segala yg dilihat,didengar dan dirasa akan sentiasa ingatannya pada Allah. Kefanaannya pada Allah menyebabkan segala sesuatu yg berada di hadapannya kosong. Dan kecintaannya pada Allah Ta'ala menyebabkan dia tidak akan mengutamakan nafsu apatah lagi pandangan makhluk selain untuk Allah semata.

Marilah kita belajar mengenal Allah agar brtambah2 rasa cinta padaNya.Semoga Allah memelihara hati kita untuk sentiasa ikhlas dalam segala prbuatan demi redha Allah semata2.

Ilahi Anta maqsudi..redhaKa mathlubi..

Tiada ulasan: