Islamic Widget

Rabu, 29 Disember 2010

Bedah Novel (^_^)


salam mahabbah..salam kasih sayang ana ucapkan kpd shbat2 pmbace stia blog yang ana cintai kerana Allah.. Alhamdulillah..syukur kehadrat Allah..Tuhan sekalian alam,Tuhan yg satu Yang Maha Esa..Amat luas nikmatMu..syukur atas kurniaan Iman dan Islam dalam diri ini..selawat dan salam buat kekasih hati yang amat ku rindui..Muhammad S.A.W, keluarga dan sahabat Baginda..

khaifa halukum???.. =)..harap sahabat2 ana semuanya dalam keadaan sihat dibawah jagaan Allah S.W.T..lama tidak menulis..tulis sambil dgar lagu yang mengasyikkan Albi Nadak (Farez)..sesekali melayan lagu ni seronok gak.. =) ..kali ini ana nak bawakan sedikit bingkisan tentang beberapa buah novel yang telah ana bace..nak bedah buku??..hehe ..jom..

sepanjang cuti nie biaselah ana duduk d rumah menjadi suri rumah n jd baby sitter juga..bestt taw..jadi sambil2 bercuti,minda dan diri perlu juga pengisian..sambil bace majalah solusi,bace buku2 agama, ana pun suka bace novel..isi mase lapang dgn membace..antara novel yg menjadi kesukaan ana ialah novel karangan Fatimah Syarhah..exp buku tautan hati n pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul..novel2 tu byk memberikan makne yg tersendiri dlm perjlanan hidup ana..buku karangan suami Fatimah Syarhah pun boleh tahan juga..Dr.Farhan ( denyut kasih medik)..jd sape2 yg belum dptkn tu hope trylah cari ye..mesti bace!!!..

oklah sebenarnya ana nak cerita ttg novel yg ana bace baru2 nie..tajuknya Syahadah Gadis Ateis dan juga Kala cinta dan Wahyu Bersatu..kedua2 novel ni karangan novelis muda..tabik la kat mereka sbb boleh menulis novel yg ana kira bagus utk pembacaan kita yang sememangnya amat memerlukan ilmu untuk mendalami agama yang kita anuti.."Islam The Way Of Life"..sebenarnya tak boleh juga kalau ana ceritakan semuanya kpd shbat2 ttg novel nie..nnti jd tak best pulak kalau sahabat2 nak membacanya..jd ana celup2 jelah ye..hehe..

utk novel Syahadah gadis ateis nie..jln ceritanya mmg tak berapa nak menarik la..sbb semuanya berlaku kat dlm train..dr awal sampai hbs..perbualan antara nizam dan rini semuanya kat dalam kete api..sbb diorg dlm perjlanan..tapi bg ana i2 x pnting..yg penting isi yg ingin dsampaikan tu.terbaik!!!.baiklah..novel nie berkisarkan ttg seorang gadis yg masih terumbang ambing dalam mencari agama..dia sebenarnya tak percaya kpd mana2 agama..jd byk persoalan yg dtujukan kpd nizam ni utk membuatkan dia yakin ttg Islam adalah satu2nya agama yg terbaik didunia nie..ana baca novel nie berpandukan kpd Al-Quran (baca sambil pegang quran)..novel dan al-quran digandingkan bersama..menarik bukan.. *_^ ..kat novel nie jga dapat membuka minda kita ttg al-quran dan sains,Islam dan ajaran2 dr pegangan yg lain..perbandingan antara Al-Quran dan Bible..dan byk lg..baca novel nie buatkan fikiran ana tak berhenti berfikir..kadang2 kita tak terduga ttg soalan yg ditanyakan..dan mungkin juga kita tak tahu nak menjawabnya apabila ada org bertanyakan soalan tersebut kepada kita..hmm nk tau soalan2 yg dtanyakan..?? jd kenelah dapatkan novel nie.. Syahadah Gadis Ateis karangan Imran Haaz.. (^_^)..

"pada masa ini pun jantung, buah pinggang,paru2 dan semua organ badan awak sedang berfungsi. Adakah awak kawal semuan itu?? semuanya Rahmat Allah kepada kita Rini. Cuba bayangkan, bagaimana mahu hidup sekiranya sibuk dengan organ2 badan yang perlu dikawal sendiri?? Allah permudahkan semuanya bagi kita. Namun kita jarang bersyukur kepadaNya."

"hanya satu perkara yanng Dia minta kita buat iaitu mengaku Dia adalah Tuhan dan kita perlu menyembahNya yang menciptakan kita dan mengakui Nabi Muhammad pesuruhNya. Itu pun tidak boleh? Adakah Dia menghantar bil pada setiap hujung bulan bagi oksigen yang awak sedut dan bernafas dengannya? Adakah dia meminta upah kerana menggunakan jantung,buah pinggang dan paru-paru?......................................."

(antara kata2 yang terdapat di dalam novel di atas)

jom sambung...novel kedua Kala Cinta dan Wahyu Bersatu..karangan A.Ubaidillah.. hmm jalan cerita novel ini biase2 jew..tapi kadang2 tu adelah yg membuatkan ana tersenyum sendiri..berangan..hihi..ishhh..Astaghfirullah..ok2 kita teruskan..novel nie ttg percintaan dlm islam..iaitu antara Amir Mukhlis dan Balqis..kedua2nya pelajar dr Mesir..bercinta dalam rahsia..memendam rasa je..tapi tetap berdoa Allah menyatukan mereka..novel nie juga menjelaskan ttg ciri2 isteri solehah..dan ada juga ttg konflik mengenai wanita bekerja @ duduk di rumah lebih baik..??..ttg mencari cinta yg tulus..n byk lagi la..jd utk yg belum berumahtangga tu ana syorkan dptknlah buku nie..utk sekadar panduan dan menambahkan sedikit ilmu..

"Amir..aku mahu menulis sesuatu untukmu. Iaitu bicara yang tidak akan engkau dengar ataupun ketahui. Ia adalah bicaraku sendiri. Tulisan ini adalah luahanku tetapi bukan untuk engkau tatap. Aku disini dan engkau disana. Kita terpisah dan berjauhan. Namun biarlah catatan ini melegakan hatiku........."

"dan satu2nya cara untuk kita bercinta dan menuju pulau bahagia adalah dengan mengikut apa yang Tuhan tetapkan. Patuh pada syariat Allah. Yakin dan percayalah Tuhan memahami sifat dan tabii manusia. Akuilah, Tuhan tahu apa yang diperlukan oleh naluri dan batin manusia................................."

(bait2 kata yang terdapat dalam novel tersebut)

humm macamane..dapat tak gambaran..dapan kn?? hehe maaflah ana cuma dapat ceritakan sikit2 je..jd utk selebihnya sahabat2 kenalah dapatkan bukunya sendiri yang ana rasa perlu dijadikan simpanan peribadi masing2.. insyaAllah sama2 kita berkongsi ilmu..moga sama2 dapat manfaatnya..k ma'asalamah..

p/s : harga buku juga berpatutan.. =) ..

Tiada ulasan: