Islamic Widget

Sabtu, 5 Februari 2011

Jangan Raikannya..Plezzz...

Assalammualaikum semua.....Alhamdulillah…diberi keizinan untuk terus istiqomah menulis setelah tertangguh beberapa kali.salam sayang buat sahabat2 pembaca setia yang ana cintai kerana Allah..InsyaAllah entry ana kali ni nak bawakan sedikit bingkisan berkaitan 14 februari..ada ape dgn 14 feb tu ye???...Valentine day?? apa tu???...nak tahu ape?? jommm ana nak bgtau....

Dalam masalah Valentine itu perlu difahami secara mendalam terutama dari kaca mata agama kerana kehidupan kita tidak dapat lari atau lepas dari agama (Islam) sebagai pandangan hidup. Berikut ini beberapa hal yang harus difahami di dalam masalah “Valentine Day”.
Valentine Day adalah suatu perayaan yang berdasarkan kepada pesta jamuan “supercalis” bangsa Romawi kuno di mana setelah mereka masuk Agama Nasrani (kristian), maka berubah menjadi “acara keagamaan” yang dikaitkan dengan kematian St. Valentine.

Valentine jelas-jelas bukan bersumber dari Islam, melainkan bersumber dari rekaan fikiran manusia yang diteruskan oleh pihak gereja. Oleh kerana itu lah , berpegang kepada akal rasional manusia semata-mata, tetapi jika tidak berdasarkan kepada Islam (Allah), maka ia akan tertolak.

Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah ayat 120 :

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah : “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.

Tujuan mencipta dan mengungkapkan rasa kasih sayang di persada bumi adalah baik. Tetapi bukan seminit untuk sehari dan sehari untuk setahun. Dan bukan pula bererti kita harus berkiblat kepada Valentine seolah-olah meninggikan ajaran lain di atas Islam. Islam diutuskan kepada umatnya dengan memerintahkan umatnya untuk berkasih sayang dan menjalinkan persaudaraan yang abadi di bawah naungan Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Bahkan Rasulullah SAW bersabda :“Tidak beriman salah seorang di antara kamu sehingga ia cinta kepada saudaranya seperti cintanya kepada diri sendiri”.

MARI ISTIQAMAH (BERPEGANG TEGUH)
Perhatikanlah Firman Allah :

“…dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu, sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk golongan orang-orang yang zalim”.

Semoga Allah memberikan kepada kita hidayahNya dan ketetapan hati untuk dapat istiqomah dengan Islam sehingga hati kita menerima kebenaran serta menjalankan ajarannya.

Tujuan dari semua itu adalah agar diri kita selalu taat sehingga dengan izin Allah kita dapat berjumpa dengan para Nabi baik Nabi Adam sampai Nabi Muhammad SAW.

Firman Allah :
“Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya maka dia akan bersama orang-orang yang diberi nikmat dari golongan Nabi-Nabi, para shiddiq (benar imannya), syuhada,sholihin (orang-orang sholih), mereka itulah sebaik-baik teman”.

P/S : InsyaAllah pada 14 februari nanti akan diadakan kuliyyah mimbar yg bertajuk "wanita fitnah dunia"..d jemput semua warga UUM untuk hadir..maklumat lanjut d bawah ini..


INFORMASI TERKINI :


KULIYYAH MIMBAR "WANITA FITNAH DUNIA"

TARIKH :14 FEBRUARI 2011

MASA : 9.00 MALAM

TEMPAT : PERKARANGAN PEJABAT YAB

PENCERAMAH : USTAZ HJ MOHAMMAD KHADAFI BIN HJ ROFIE

ANJURAN : BIRO KEROHANIAN & SAHSIAH JKPS DPP YAB

Tiada ulasan: