Islamic Widget

Isnin, 13 Jun 2011

Barakallah.. (^_^)

Assalammualaikum..salam mahabbah..salam kasih sayang semua...sahabat2 ana baru saje balik dari majlis pernikahan sepupu ana..huhu..ramai sangat orang nikah musim2 cuti nie...waa makan nasi minyak jolah kojonyer..hehe

Oh dah lama tak update blog ni. Hari ni rasa macam nak update balik. .Dan juga bersempena dengan musim orang2 kahwin, ana nak tulis tazkirah tentang kahwin. Tapi tazkirah ni tak ditujukan khas kepada orang yang nak kahwin tapi kepada orang2 yang tak kahwin dan jealous dengan kawan2 dia yang dah kahwin.hehe..

Kepada kawan2 kepada orang yang nak kahwin, anda semua kita semua (termasuk ana) dilarang untuk mengucapkan perkataan jahiliyah kepada kawan kita yang kahwin tu. Perkataan jahiliyah macam mana? Macam yang diterangkan oleh hadis ni.


Dari al-Hasan: Bahawasanya ‘Aqil bin Abi Thalib menikah dengan seorang wanita dari kabilah Jusysyam. Kemudian datanglah para tamu. Mereka mengucapkan, “Birrafa’ wal banin (Semoga bahagia dan banyak anak).” Dia menjawab: “Janganlah kalian melakukannya, sebab Rasullullah SAW melarangnya.” Mereka bertanya: ” Lalu apa yang harus kami ucapkan wahai Abu Zaid” Dia menjawab: “Ucapkanlah “Barakallahu lakum wa baraka ‘alaikum (semoga Allah melimpahkan keberkahan dan semoga Allah melimpahkan keberkahan atas apa yang kalian lakukan).” Begitulah kami diperintahkan”


-Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah, Abdurrazaq, an-Nasaq, Ibnu Majah, ad-Darimi, Ibnu Abi Ashim, Abu bakar asy-Syafi’i, Abu Bakar an-Nursi, Ibnus Sunni, Ibnul Arabi, al-Baihaqi, Ahmad, dan Ibnu Asakir.-


Jadi kita jangan sebut yang macam orang2 selalu sebut tu. Cepat dapat anak la, dapat anak banyak2 la, bahagia ke anak cucu la, dan lain2. Tapi sebut la Barakallahu lakum wa baraka ‘alaikum. Oke?


Ah lagi satu, kepada pengantin tu Tak payah la pulak pasang lagu selamat pengantin baru yang cerita Madu Tiga tu time kenduri. Instead, pasang selawat ke.. lagu Maher Zain Barakallah.barulah berkat majlis tu..insyaAllah..n x payah lah jugak bersanding..sbb itu budaya agama Hindu...moga dijauhkanlah.. :-)..



p/s2- Selamat pengantin baru kepada my lovely cousin Askia & suaminya Abd.rahim. Barakallahu laka wa barakallahu ‘alaika wa jama’a bainakuma fii khair (Semoga Allah memberikan keberkahan kepadamu, semoga Allah memberikan keberkahan pada apa yang engkau lakukan, dan semoga Allah mempersatukan kalian berdua dalam kebaikan)

p/s3- jealous mode: on.. hehe (^_^)...

Tiada ulasan: