Islamic Widget

Khamis, 16 Jun 2011

Dah tunaikan???

Assalammualaikum..salam mahabbah semua....Alhamdulillah...ana kmbali sekali lagi menulis...nak tulis sikit ttg janji yang telah kita ucapkan di hadapan ALLAH... dah kita tunaikan tak???...jom bace nie...

Solat adalah kewajiban kita sebagai hamba kepada Allah. Ia juga satu cara untuk melaporkan apa-apa yang kita kerjakan antara dua solat dan kemudian memohon keampunan sekiranya melakukan kesalahan, serta berjanji tidak akan mengulangi lagi kesalahan2 itu, dan minta pertolongan ALLAH agar kita berjaya dalam bekerja untuk ALLAH.
“Katakanlah, sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya dan demikian itu yang diperintahkan…”. (Q.S. Al-An’am:162-163).



Itulah makna solat sesungguhnya yang kita lafazkan berserta janji-janji untuk setia pada yang maha Esa. Dengan itu, barulah solat itu akan memperlihatkan kesan yang positif dalam kehidupan sehari-hari. Maka dengan izin-Nya kita akan terhindar dari perbutan keji dan mungkar.


*p/s : Tadi sewaktu ana keluar utk selesaikan urusan sikit, pastu ana dah terlewat untuk solat asar, sbb x perasan jam dah hampir kul 5...mase on the way ke masjid tadi ada masalah sikit.. Selesai ambil wuduk, ana tengok ada seorang makcik yang baru nak mula solat. Ana tepuk bahunya dengan niat supaya dia menjadi imam namun dia pandang ana sambil cakap "Saya hendak cepat ni. Saya solat sorang je lah.." sambil tangannya memegang henset. Sedihnya hati ana terasa, terngiang2 kata2 dia sebentar tadi. Selepas bersolat, ana termenung sejenak sambil berfikir, bukankah masa kita adalah untuk Allah.. Solat berjemaah memberikan pahala 27 kali ganda dari solat berseorangan... Ana berdoa semoga ana tidak akan dilalaikan oleh duniawi sehingga lupa akan alam yang menanti selepas ini...Astaghfirullah hal adzim...

Tiada ulasan: