Islamic Widget

Khamis, 30 Jun 2011

Bertambah usiaku


Assalammualaikum....Saban tahun, ucapan yang diterima tidak lari daripada ayat tersebut.‘selamat hari lahir ..Semoga dipanjangkan umur..'



Apalah ertinya mempunyai umur yang panjang??

Seandainya umur tersebut tidak lain hanya menambahkan dosa dan mengurangkan pahala seorang hamba? Seandainya umur tersebut hanya membuatkan kita lalai dan alpa dengan keduniaan? Seandainya kita gagal memanfaatkannya dengan menambahkan amal ibadat untuk mencapai redha dan berkat pada usia tersebut?

Kalaulah umur yang panjang itu hanya membuatkan kita semakin jauh dari Allah swt, hanya membuatkan kita menambah saham dosa berbanding pahala, lantas pendek umur itulah yang terbaik!


‘Semoga dipanjangkan umur dengan keberkatan’..

'Panjang' bukan sekadar dipanjangkan, tetapi dipenuhi keberkatan dan disulami bersama ketaatan. Manifestasi rasa syukur seorang hamba di atas satu lagi nikmat TuhanNya yang besar.

Dipanjangkan usia tadi yakni dengan ditambah kualitinya. Usia masih sama, tetapi pengisiannya padat dengan amalan-amalan yang menjana pahala berganda. Sehingga dengan itu, seolah-olah umur tadi telah dipanjangkan.

Semalam berlalu ,kelmarin ditinggalkan dan esok menanti...Alhamdulillah diberi kesempatan untuk melangkah setapak lagi di atas pentas kehidupan dunia.Allah yang Maha Pemurah itu memberi kesempatan untuk hidup dan merasai begitu banyak nikmatNya di dunia ini.membuatkan monolog berlagu sendiri,adakah selama ini hidup itu untuk diri sendiri @ hidup itu untuk Allah dan Islam yang tercinta??..Allahhu akhbar...


Tiada ulasan: