Islamic Widget

Ahad, 30 Januari 2011

Metodologi Dakwah : Bahagian 1




Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang..Salam Mahabbah semua..Alhamdulillah dgn limpah kurniaanNya yg tidak terhingga ana masih lagi dhidupkan dgn nikmat iman dan Islam. masih dberikan kekuatan utk istiqomah dalam menyampaikan sesuatu kepada sahabt2 yang ana cintai krn Allah..tidak jua kulupakn selawat dan salam utk kekasih hati yang amat kurindui Muhammad s.a.w, keluarga, sahabat dan tabiin..


Alhamdulillah semalam ana diberikn klapangan oleh Allah utk mengikuti kursus kepimpinan kerohanian uum yang dianjurkan oleh Jabatan HEP dan kjasama drp Pusat Islam serta pelajar2 dr DPP MAS..antara peserta yg terlibat adlah exco2 kerohanian daripada setiap Dewan Penginapan Pelajar UUM..dan ana mewakili exco kerohanian dpp Yayasan Al-Bukhary.. jadi disini ana ingin berkongsi sedikit pengisian yang ana dpt drp kursus tersebut..InsyaAllah sama2 manfaatkannya..


"METODOLOGI DAKWAH " Kupasan dr Ustaz Hj.Khadafi bin Hj.Rofie..iaitu salah seorang pensyarah UUM sendiri..

baiklah sebelum kita mengupas dgn panjang..mari kita rungkaikan dahulu pengertian dakwah itu. dakwah ialah mengajak,memanggil, menjemput (yad'u, da'a ). Utk berdakwah kita juga haruslah memahami ibadat dakwah dari segi tujuannya, cara2nya, syarat2nya, mad'u nya serta sgala yang berkaitan dgnnya..

kebanyakkan dari kita "tahu" tapi kita tak "faham". kerana itulah bila datangnya satu2 perkara kita tidak mampu utk menghuraikannya.

"siapakah yang terlebih baik perkataannya drp orang yang menyeru kepada Allah dan beramal soleh seraya berkata ; "sesungguhnya saya seorang muslim". ( Fusshilat ayat 33).

Dakwah bukan hanya dgn kata2 tetapi haruslah diselaputi dgn perasaan, krn ia akan membawa kepada kebaikan. iaitu perasaan cinta. Cinta kerana Allah.

KEPENTINGAN DAKWAH :

Dan hendaklah di antara kamu adasegolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang ma'aruf dan mencegah yang mungkar. dan mereka itulah orang2 yang beruntung. ( Ali imran : 104)



  • Memikul amanah Nabi S.A.W : hakikatnya dimensi dakwah ialah satu beban yang sangat besar yang pernah ditanggung oleh Rasulullah s.a.w. Jadikanlah yang baik itu sebagai rutin harian kita. "berpanjanganlah amalan yang kamu lakukan asalkan berterusan
  • Pendakwah ialah Khairu Ummah : "kamu (umat islam) adalah uamt terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh ( berbuat) yang ma'aruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah." (Ali Imran : 110
  • Pendakwah itu berada didarjat yang tinggi : (Al-maidah: 78-81) . Banyakkan bersabar, beristighfar, kerana darjat orang yang sabar itu inggi di sisi Allah. ketenangan juga jelas terpancar di kalangan orang2 yang sabar. " Serulah manusia ke jalan RabbMU ( Allah) dgn jalan hikmah (hujjah) & pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dgn cara yang baik ". (an-Nahl : Ayat 125) . "wal mauizzatun Hassanah"..
setakat ini shaja dahulu yang boleh ana sampaikan..InsyaAllah ana akan sambung lagi pengisiannya d bahagian yang kedua nanti..mudah2an dberikan kesempatan oleh Allah.. (^_^)

Tiada ulasan: